Lelaki Sejati = Berkahwin lebih dari 1??

Posted: March 25, 2009 in My Pendapat
Tags:

Salam..

Weehooooo..

So, hari ni, aku nak bercerita ttg tajuk kat atas tu.. Betul ke statement tu ekk?? Aku pun tak pasti.. Tapi aku mmg pernah dgr org yg berdekatan dgn aku, ckp hal yg sama.. Di tambah dgn hasil pembacaan aku d blog Lady Noe.. Tiba2 aku tergerak nak bercerita ttg ni..

“Mana-mana lelaki yg tidak ada naluri berkahwin lebih dari satu, bukan lelaki SEJATI sebenarnya.”

Inikah maksud sebenar lelaki Sejati?? Inikah yg membuktikan mereka2 ini sebagai lelaki Sejati?? Tiba2 aku menjadi buntu untuk mengakui pernyataan tu.. Mungkin org akan kata aku ni so pathetic.. Tp aku menjadi musykil, kenapa boleh timbul perkara mcm ni?? Tidak Sejatikah seorang lelaki bila TIDAK mempunyai keinginan utk berkahwin lebih?? Tidak Sejatikah lelaki bila hanya SETIA pd Isteri yg 1??

Kdg2 aku rasa, hal2 mcm ni, jelas kelihatan egonya seorang lelaki bila ingin mempertahankan hak yg sebesar kuman.. Sememangnya di akui, lelaki mmg mempunyai hak utk berkahwin lebih dr 1.. Tp akan mampukah mereka utk berlaku adil?? Itulah manusia.. Tidak pernah bersyukur dgn nikmat yg ada.. Mesti mahukan yg lebih sdgkan kemampuan diri tidak dpt di buktikan.. Semuanya lebih berlandaskan nafsu mungkin..

Bg aku, aku sgt tidak bersetuju dgn pendapat ini.. Lg2 dlm keadaan aku yg bakal mendirikan rumah tangga tidak lama lg.. Aku bkn ego.. Tp sebagai seorang wanita, aku akui, aku memerlukan seorang lelaki yg mampu setia dgn aku.. Aku sgt bersetuju dgn Lady Noe.. Aku lg sanggup sekiranya bakal suamiku itu, tidak di label sebagai lelaki Sejati.. Cukup lah dia mampu menjadi seorang suami yg bertanggungjawab, jujur n setia pd aku.. Rasanya aku belum sanggup utk berkongsi suamiku dgn wanita lain hanya sekadar mahu membuktikan suamiku itu seorang lelaki Sejati.. Mungkin org akan berkata, yg dimaksudkan hanya naluri.. Tp sedarkah, melalui naluri, semuanya boleh berubah menjadi keinginan..

Pernah jg aku terfikirkan, bagaimanakah agaknya keadaan aku selepas berkahwin nanti?? Mungkinkah suamiku akan mempunyai niat yg sama jg?? Aku pernah menanyakan soalan ini pd My eEe, jwpn yg aku dpt, sama seperti yg Lady Noe terima.. Adakah di kepala setiap lelaki sudah di ciptakan jawapan tersebut?? Kdg2, hal2 begini membuatkan aku jd sangsi.. Inikah hasil yg kita perolehi setelah mengharungi percintaan, alam pertunangan dan bersungguh-sungguh dlm persiapan perkahwinan?? Dan membuatkan aku takut utk menghadapi perkahwinan yg bakal aku lalui..

Sedarkah wahai lelaki2 sekian alam.. Pernyataan sebegitu, hanya akan mengundang kelukaan di hati wanita.. Terutamanya jika di lafazkan pd wanita yg anda cintai n sayangi.. Mungkin bg anda, ianya hal yg kecil.. Tp sebenarnya, hati wanita lebih kecil dr apa yg anda fikirkan..

Setelah aku renungkan, takdir setiap manusia Allah yg tentukan.. Kita hanya merancang, Allah yg menentukannya.. Yg penting kita perlu pandai dlm mencorakkan kehidupan kita.. Samalah seperti dlm menentukan samada seorang lelaki itu Sejati ataupun tidak.. Bg aku, tidak semestinya lelaki tersebut mempunyai niat utk berkahwin lebih dr 1, dia di kategorikan sebagai lelaki Sejati.. Tetapi Sejatikah lelaki tersebut apabila dia mempunyai naluri sedemikian, akhirnya melukakan hati seorang isteri yg selama ini bersama di kala susah dan senang?? Semuanya terletak pd nawaitu lelaki tersebut.. Bg aku, lelaki yg Sejati, cukuplah jika mampu menjalankan tanggungjawabnya dgn sempurna, jujur dlm perhubungan dan setia pd isteri yg sentiasa bersama susah dan senang hidupnya.. Tp segalanya terpulang pd individu..

Cuma harapan aku, aku berdoa agar tidak akan berdepan dgn masalah seperti ini.. Cukuplah dugaan2 yg dihadapi sepanjang kami bersama.. Dgn susah payahnya ingin mencapai ke jinjang pelamin.. Aku tidak sanggup hanya kerana ingin membuktikan Sejati atau tidak, ianya menghancurkan mahligai yg dah di bina.. Setabah-tabah wanita dlm mengharungi kehidupan, masalah ini yg plg ditakuti oleh seorang wanita.. Tidak mustahil, apabila berdepan dgn situasi begini, seorang wanita yg lemah lembut, sopan santun, akan berubah perwatakannya.. Hanya kerana naluri lelaki yg berlandaskan nafsu..

Jadi, renung-renungkan lah.. Dan selamat beramal..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s